dimecres, 26 de setembre del 2007

Entre tots, hem de dinamitzar el comerç local


El passat mes de juny es va reobrir la botiga de Can Barba després d’un període de remodelació de l’establiment. En Martí i en Xus han apostat amb fermesa per mantenir la botiga i renovar-la. Cal encoratjar-los i desitjar-los sort. Per una altra banda, la centenària Carnisseria de Can Vicenç tancarà les seves portes. Son bones i males notícies que ens mostren les dificultats del comerç local de Cabrils per sobreviure.
El comerç local és un dels principals sectors motors de l’economia i de la creació d’ocupació, sent un element fonamental en la qualitat de vida dels ciutadans, ja sigui com a treballadors, consumidors, receptors de serveis, i sobretot com a residents.
Molts factors influeixen en el desenvolupament del comerç local. Els canvis de costums, la construcció de grans superfícies comercials i la manca i dispersió de locals comercials afecten negativament el comerç a Cabrils. Quan jo era petit, a Cabrils hi havia menys cotxes i més gent voltant i entrant i sortint de les botigues. Eren altres temps pel comerç local de Cabrils i la compra de proximitat estava a l’ordre del dia. Gairebé tothom comprava al poble.
Avui en dia, la gent s’ha acostumat a comprar en els supermercats i altres grans superfícies comercials i únicament compren en el poble els descuits. Aquest poc volum de compra és el que està provocant la crisi del comerç a Cabrils. I és un cercle viciós ja que a menys concentració comercial, menys atracció tenen els cabrilencs per comprar en el poble i més possibilitats de que marxin fora a realitzar les seves compres.
El comerç a Cabrils està concentrat majoritàriament en dos nuclis; Cabrils II i el centre del poble. L’àrea comercial de Cabrils II ha trigat molt a consolidar-se, i en quant al comerç del centre del poble, la manca de relleus generacionals i la carència de locals estan minvant l’oferta comercial.
A les anteriors legislatures, es va iniciar el Pla de Millora urbana de Can Botella que al meu entendre, és cabdal pel desenvolupament del comerç local. Aquest projecte inclou la construcció de 143 places d’aparcament i 1.150 m2 de locals comercials. La construcció d’un CAP i una gran plaça pública permeten convertir aquest espai en un pol d’atracció pels cabrilencs.
L’ajuntament hauria de continuar l’impuls de l’àmbit de Can Botella. Així mateix, s’hauria d’elaborar un Pla de dinamització del comerç de Cabrils per tal d’impulsar-lo, enfortir-lo i consolidar-lo. El Govern de la Generalitat va aprovar l’any passat, el Pla de Dinamització del Comerç Urbà 2006-2009 amb una dotació de 93 milions €. Des de les institucions municipals, hem d’aprofitar aquestes eines i posar-les a disposició del nostre comerç.
És el moment de dinamitzar el comerç i entre tots ho hem de fer.