dimecres, 12 de setembre del 2007

Cal reflexionar sobre els accidents de trànsit


Les seccions de cartes al director dels diaris, els comentaris en els bars, les notícies, les tertúlies de ràdio i televisió i fins i tot els panells informatius de les autopistes ens recorden contínuament que els accidents de trànsit son un dels grans mals dels nostres temps.

L'entrada en vigor del carnet per punts no s'ha traduït de moment en una baixada significativa de la sinistralitat a Catalunya. Sí que hem pogut constatar que el nou carnet per punts ha castigat el conductor infractor, que ara sabem que correspon del 5 al 10% del total de conductors, i també hem vist que la resta de conductors han conduït amb molta més precaució, però en canvi no ha baixat la mortalitat ni el nombre d’accidents greus...

Crec que hem de reflexionar sobre aquestes dades.

Els ciutadans es queixen sovint de l’estat de les carreteres, de la senyalització, de les noves normes de trànsit, de les decisions que prenen els polítics per reduir la sinistralitat a les carreteres però de veritat creiem que nosaltres, els conductors, no en tenim cap culpa? Hauríem de treballar molt seriosament en l’educació viària ja que s’ha d’incidir en els hàbits i comportaments a la carretera dels nostres conductors.

Amb la introducció del carnet per punts, s’han detectat alguns canvis de conducta en els conductors. Ha disminuït considerablement el nombre de denúncies per no haver utilitzat el cinturó de seguretat. Les infraccions més sancionades han estat la conducció amb una taxa d'alcohol elevada, no dur el cinturó de seguretat i l'excés de velocitat. També hauríem d’afegir parlar amb el mòbil o conduir sense assegurança.

M’agradaria plantejar algunes actuacions que penso que podrien disminuir la sinistralitat :

1.- L’experiència i el nivell de conducció que els conductors novells tenen després d’aprovar l’examen de conduir és molt baix i per tant, s’ha d’abordar com ensenyen a conduir a les autoescoles. En aquestes, s’ensenya bàsicament com aprovar un examen però la realitat és que molts conductors novells no saben que fer en cas de neu, glaç, aquaplanning, sorra.

2.- La potència que tenen els vehicles és desproporcionada tenint en compte l’habilitat i experiència que tenen els conductors novells. Penso que s’hauria de regular la potència dels vehicles dels conductors novells i establir algun tipus de progressivitat en la potència a mesura que augmenta l’experiència del conductor.

3.- Respecte al sistema del carnet per punts, cal ser més àgils i severs a l’hora de tramitar les denuncies, de celebrar els judicis ràpids i aplicar les penes. Penso que una mesura que hauria de ser obligatòria és que els infractors reincidents anessin a cuidar malalts a institucions com l’Institut Gutman.

M’agradaria tornar a un dels meus comentaris anteriors: de veritat pensem que nosaltres, els conductors, no en tenim cap culpa? Crec que l’educació viària és fonamental.

Us convido a reflexionar i actuar amb compromís.