dimecres, 13 d’agost del 2008

ESPORT I NATURA PEL PIRINEU

EXCURSIÓ AL PAS DELS ISARDS (Pas de la Casa)
L'itinerari té lloc dins el Principat d’Andorra. De fet, es trepitja territori andorrà en l’aproximació a l’estany de Fontnegra o Abelletes i en la part culminant dels cims que configuren la capçalera de la vall de la Llosa. Cims que no hi vaig arribar, però si aproximar molt.
Recomano l’accés pel Pas de la Casa perquè és molt bonic, a través del feréstec circ de Fontnegra, on neix el riu Arièja (afluent de la Garona), i perquè resulta pràctic pels aficionats al trekking, ja que es pot assolir arribar als cims en més o menys un parell d’hores.

Cal sortir del Pas de la Casa per la pista que puja pel costat de la carretera al port d’Envalira. Al cap d’uns 2qm, en un revolt sobre les pistes d’esquí, surt a l’esquerra una pista planera,(3qm) que arriba a l’Estany de les Abelletes (2.258 m). M’enfilo per una clotada herbosa, seguint el curs del torrent. A l’esquerra em queda els espadats del pic de la Portella o de les Abelletes (2.600 m). L’entorn cada cop més feréstec, es puja per una fonda clotada herbada i pedregosa. A la dreta hi ha un contrafort important del pic Negre d’Envalira amb una forta pujada. Continuo pujant fins arribar al peu del Coll dels Isards (2.550 m) on veig diferents escaladors intentant fer diferents cims. Per baixar, s’ha d’anar molt en compte pels clots, la pendent i els tarters amb el seu inestable pedregam, fins arribar altre vegada a el Pas de la casa.

RUTA DEL CONTRABANDISTA

Des de la Tor de Carol com a punt de sortida, al punt de les vuit del matí de diumenge, vaig començar a pedalar disposat a fer l’anomenada Ruta del Contrabandista. Una excursió que allargant-la una mica arribes a la vintena de quilòmetres.

Aquesta ruta del contrabandista és una de les diverses que hi ha pel Pirineu i per la Cerdanya. La d’avui, transcorre per alguns paratges més bells i pintorescs del Pirineus. Recorregut carregat d'història pel que expliquen d’algunes de les rutes dels contrabandistes “del segle passat”, els més vells del lloc.
Diuen, que els contrabandistes recorrien les muntanyes de nit carregats amb fardells per a no ser vistos per la guàrdia civil i durant el dia, esperaven, amagats en petits amagatalls, que arribés la foscor de la nit per continuar amb la seva feina.

L'excursió s'inicia sortint de la Tor e Carol per l’asfalt fins a Iravals, on comença la part forta del recorregut amb una pujada pronunciada, la ruta de St. Pere de Cedret pel mig del bosc fins trobar la carretera que va direcció a l’estació d’esquí de fons de Guils. Es baixa cap a Guils, i enmig dels camps, un camí porta a Bolvir. D’allà arribem a l’ermita del Remei (Hotel). Pedalant direcció Puigcerdà arribem a St. Martí d’Aravó molt a prop dels ravals de Puigcerdà, a la riba dreta del riu Querol. El pont de Sant Martí d’Aravó salva el curs del riu, fent de marge dels termes municipals de Guils i Puigcerdà.

Aquest pont possiblement d’origen romà –per on passava la strata ceretana– té dos ulls, els arcs dels quals són del segle XIV, època en què es va dur a terme la seva reconstrucció. Al costat del pont s’hi troba la ermita dedicada a Sant Martí del segle X. Una vegada creuat el pont ens enfilem fins al llac de Puigcerdà per buscar el camí que des de la Font del Cucurú et porta fins Enveig i d’allà es continua per arribar a la Tor de Carol.

Molt agradable de fer i sense pràcticament, dificultat